platenblad

 


Platenblad
verschijnt 8x per jaar en is het blad voor de platen/cd verzamelaars!
Samenstelling en redactie: René van Kaam

Voor info en abonnement : platenblad@planet.nl


In het laatst verschenen nummer (252)
Creedence Clearwater Revival
Allman Brothers Band
Beste albums van John Prine
Het Regal Zonophone label
Johnny Lejeune
Paul van Melzen
West Side Story

en natuurlijk alle vaste rubrieken zoals:
-Psychoplaatjes (door Hans van Seydlitz)
-De omgevallen Platenkast (Johan Peels inspecteert een verzameling)
-Muzikalia (door Jimmy Tigges)
-Alwaar de schoen wringt…(door Abel Schoenmaker)
-Vinyl touch (door Sytze Boorsma)
-Wow & flutter (door Wiebren Rijkeboer)
-Amerika correspondent Evert Wilbrink

In Platenblad wordt door muziekminnende medewerkers uitgebreid teruggeblikt op bands, artiesten, labels, stromingen enz. uit voornamelijk de jaren 60, 70 en 80.
Voor recensies door Platenblad’s René van Kaam van recentelijk verschenen lp’s die doorgaans minder aandacht krijgen zoals deze hieronder naar www.platenblad.wordpress.com

Het negende album van indie folkrockband uit Baltimore met als belangrijke man zanger/gitarist/componist Dave Heumann staat weer vol knap geschreven liedjes. In het middenstuk van opener How Deep It Goes zijn weelderige om elkaar heen krioelende gitaarsolo’s te horen. A Prism In Reverse is een fraai staaltje pure Britse folkrock van begin jaren 70. No Sanctuary Blues is een Richard Thompson-achtige compositie, met break en eindigend in een repeterende gitaarlick. Headwaters II eindigt met een vloeiende gitaarsolo en met Buffeted By Wind bewijst Heumann eens te meer wat een prachtige melodieën hij kan schrijven. Het meest heftige nummer van de lp is tevens het hoogtepunt: de bijna 12 minuten lange psychedelische titelsong, die door de meppende drums klinkt als een voortdenderende trein met hypnotiserende keyboards en knetterend gitaarwerk.

(René van Kaam)